DiSTAR

Le pietre storiche della Campania

PLS - Piano Lauree Scientifiche

Offerta didattica per le scuole - Piano Lauree Scientifiche, PLS

Pubblicato il nuovo programma dei laboratori didattici per l’anno scolastico 2019/2020

Presentazione del Dipartimento

Il Dipartimento di Scienze della Terra, dell'Ambiente e delle Risorse (DiSTAR) dell'Università di Napoli Federico II, nella sua evoluzione a partire dall’istituzione prima del Real Museo Mineralogico e poi dell’Osservatorio Vesuviano, rispettivamente nel 1801 e nel 1841, rappresenta uno dei più antichi istituti di ricerca italiani nel campo delle Scienze Geologiche. (continua...)

Il DiSTAR completerà nel corso del 2018 il suo trasferimento, nell’ambito dell'Università di Napoli Federico II, dal nucleo originario del Centro Storico di Napoli alla sua nuova sede, ubicata all’interno del Complesso di Monte Sant’Angelo, nella zona di Fuorigrotta-Soccavo.

Rocco, I., Lustrino, M., Morra, V., Melluso, L.

Petrological, geochemical and isotopic characteristics of the lithospheric mantle beneath Sardinia (Italy) as indicated by ultramafic xenoliths enclosed in alkaline lavas.

International Journal of Earth Sciences, 2012, vol. 101,  n. 5,  pp. 1111-1125

doi: 10.1007/s00531-011-0729-0

Abstract

Mantle xenoliths hosted in Miocene-Quaternary mafic alkaline volcanic rocks from Sardinia have been investigated with electron microprobe, laser ablation microprobe-inductively coupled plasma-mass spectrometry and thermal ionization mass spectrometry techniques. The xenoliths are anhydrous clinopyroxene-poor lherzolites and harzburgites, plus very rare websterites and olivine-websterites.
Glassy pods having thin subhedral to euhedral microlites of olivine, clinopyroxene and spinel have been found in harzburgites and websterites. Clinopyroxene shows trace element variability, with values of (La/Yb)N ranging from sub-chondritic (0.01) to supra-chondritic (8.6). The Sr-Nd isotopic ratios of the clinopyroxenes fall mostly in the field of the European lithospheric mantle xenoliths (87Sr/86Sr from 0.70385 to 0.70568 and 143Nd/144Nd ranging from 0.512557 to 0.512953). The geochemical characteristics of the Sardinian xenoliths testify to the variable degrees of earlier partial melt extraction, followed by metasomatic modification by alkaline melts or fluids. Websterites are considered to represent small lenses or veins of cumulitic (i.e. magmatic) origin within the mantle peridotite.